Når mor og far tør tale om seksualitet med deres børn
Hvis man er heldig har man en mor der tør tale åbent om seksualitet. Det har ikke alle. For nogen eksisterer begrebet seksualitet ikke åbent. Hvad man ikke taler om eksisterer ikke. Det gælder på alle andre områder end seksualitet også.
Og det kan også være svært at tale om så intime ting med sine børn, særlig hvis man ikke selv har lært at være åben eller selv har et svært forhold til sin krop, følelser og sex.
Min er faring er, at det trods alt er nemmere at tale med mindre børn om det end teenagere. I teen-age alderen er kammeraterne meget vigtige og teenager vil som oftest hellere tale med andre teenagere om sagerne.
I dag tager mange sundhedsplejersker, pædagoger og lærere forøvrigt temaet emnet op.
Men hvad med dig som forælder.
Når børnene stiller spørgsmål
Det er en naturlig del af barndommen i alderen 0-6 år at blive opmærksom på sin egen krop. Børnene begynder at lege doktorlege, at undersøge og eksperimentere med hinanden.
Det er også naturligt, at børnene stiller spørgsmål om sex, køn, krop og forplantning.
Når børn er åbne, spørger de ofte selv og man behøver jo kun at svare på det de spørger om. Gør det så enkelt som muligt.
Tit er de ikke interesseret i lange udredninger, som de alligevel ikke forstår. Men fordi vi som forældre er lidt usikre på hvad vi skal svare, kommer vi nemt til at væve os ud i lange forklaringer.
En god måde at guide det mindre barn i emnet, er når barnet spørger, at svare konkret og kort på det de spørger om og så at finde en god bog der passer til deres alderstrin at at læse for dem. Det er nu de er interesseret, derfor spørger de og forpas ikke denne chance.
Normal og unormal seksuel udvikling og adfærd
I Pjecen “Børn og seksualitet” har Anne Louise Stevnhøj lavet en tjekliste over, hvad der kan betragtes som normal og unormal seksuel udvikling og adfærd.
2-5 år – almindelig seksuel adfærd:
Normal adfærd
• at være nysgerrig i forhold til, og eventuelt røre ved, familiemedlemmers køn og bryster.
• at tage tøjet helt eller delvist af
• at udforske hinanden og hinandens kønsdele ved at se på og ved at pille.
• at “bolle” (lege samleje) med tøj på.
• af vise numser og kønsorganer frem.
• at prøve at putte ting ind i hinanden (fingre, tusser, glaskugler, bær . . . )
børnene skal taktfuldt standses og have forklaret, at de ikke må,
da det kan give rifter og infektioner.
• at være interesseret i og at udforske forskellene på kønnene.
• at børnegruppen sammen elsker “frække ord”.
• at have erektion.
• at spørge om køn og sex.
Og ting der falder uden for “normalområdet”:
• at have erektion næsten konstant.
• at lege med afføring i børnehavealderen.
• at slikke/sutte på andre børns kønsorganer eller at opfordre andre børn til at gøre det på sig.
• at tage på pædagogernes bryster/køns-organer – eller at prøve at få andre børn eller voksne til at berøre egne kønsorganer.
• at putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse, selv om det gør ondt, eller selv om voksne har sagt fra.
• at tale/tegne om seksualitet konstant – som en rille i en grammfonplade.
• at tvinge/presse andre til seksuelle lege eller til at tage tøjet af.
• at vide for meget om sex. Det er for eksempel ikke alderssvarende viden for et barnehavebarn, hvad oralsex er, hvordan sæd ser ud etc.
• at være seksuelt indladende/opfordrende over for voksne.
6-10 år – almindelig seksuel adfærd:
• at være levende interesseret i sex, forplantning etc.
• at elske frække ord – især drenge.
• at lege kysse-pille-lege med begge køn.
• at “blotte sig” i leg for at “vise sig/være sej”.
• at onanere – men i enrum – måske to børn sammen.
• at klæde sig ud som det modsatte køn.
• at blive meget blufærdig i forhold til for eksempel toiletbesøg eller badning.
Og ting der falder uden for “normalområdet”:
• at onanere offentligt.
• at gnide kønnet mod møbler, andre mennesker og lignende, og at pille offentligt ved sit køn i en grad så andre børn tager afstand.
• at lege seksuelle lege med yngre børn eller med meget ældre børn.
• at tale og spørge konstant om sex.
• at have en ikke alderssvarende viden om sex som for eksempel detaljeret kendskab til samlejeteknikker mv.
• at tvinge/presse andre til seksuelle lege eller til at tage tøjet af.
• at være seksuelt indladende/opfordrende over for voksne.
Det er aldrig normalt, hvis et barn – uanset alder:
• får andre til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller ved at true med det.
• udøver seksuelle handlinger, der gør ondt på andre.
• finder nemme ofre (andre børn der er svage på grund af alder, psyke eller lignende) og lokker, truer, presser eller tvinger dem til seksuelle aktiviteter.
• hvis den seksuelle adfærd virker tvangsmæssig eller aggressiv.
• hvis barnet reagerer på krise (vold i hjemmet, skilsmisse, konflikter med andre børn) ved at foretage seksuelle handlinger over for andre børn, der ikke deltager frivilligt eller på eget initiativ.
• at barnet virker ligeglad, selv om dets seksuelle handlinger skader el
er gør ondt på et andet barn, eller selv om det andet barn er tydeligt ulykkeligt.
Pjecen “Børn og seksualitet” koster 75 kroner
og købes nemmest og billigst på
www.bornsvilkar.dk eller på tlf: 3555 5559.
Hvad siger forskningen
Center for børneliv har talt med Katrine Zeuthen som er specialiseret i børn og seksualitet
Mange voksne finder det svært og kontroversielt at forstå og håndtere børns seksualitet. Den danske psykolog og forsker Katrine Zeuthen giver her en introduktion til, hvordan vi kan forstå børns lyst – samt hvad der udgør ”normal” og bekymrende seksuel adfærd hos børn.
Katrine Zeuthen er lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Hun er specialiseret i børn og seksualitet, og i 2018 bidrager hun til den danske antologi “Køn, krop og seksualitet”.
Center for Børneliv har fået lov til at stille hende nogle spørgsmål med udgangspunkt i hendes forskning.
Katrine Zeuthen udtaler:
Min pointe er, at vi altid også er nødt til at søge børnenes perspektiv for at forstå, hvad børns seksualitet og egne seksuelle forestillinger egentlig indebærer
Læs Center for børnelivs interview: Børns seksualitet – en verden for sig
Hvor finder du mere viden
Det er vigtigt, at seksualitet ikke bliver et tabubelagt emne, men at vi finder måder at tale med hinanden og med forældrene om det på. Læs en undersøgelse og anbefalinger fra Sex og Samfund her.
Guide til pædagoger : Sådan kan I sætte børns seksualitet på dagsordenen
Ide forslag til bøger
1. Stor, større, voksen
indkluderer de følelsesmæssige aspekter også
Sproget er beskrivende, pænt og tegninger, ikke billeder som kan gøre nogen generte.
Stor, større, voksen
2.Hvad sker der i min krop?
268 kroner, 110 sider
Forfatter: Sabine Thor-Wiedemann og Birgit Rieger
Forlaget Klematis
3. Per, Ida og minimum,
Tegneserie om en familie på 4, der venter familieforøgelse, om hvordan barnet bliver til, om mor, der er træt og irritabel, om fødslen og om modtagelsen af den lille ny i familien Den fortæller også om vores følelser og den også fortæller, at ikke alle kan få børn men at nogle må adoptere
4. Where did I come from ? af Mayle og Robins
5. Hvordan mor ? som kan købes antikvarisk
6. Hemmeligheder Lisbeth Zornig Andersen
Læs mere om Børns sexualitet; Accepter uskyldige lege