Tal Med Børn

Læring gennem sanser

Vi er født til at sanse … til eventyr

Børn er fra fødslen nysgerrige  og elsker at udforske og bruger deres sanser
Under børnenes opvækst kan forældre  uden ond hensigt være med til at stoppe deres eventyrlyst og lyst til at udforske:

  • Lad nu være med at røre
  • Lad være med at pille
  • du sviner
  • leg ikke med maden
  • lad være med at røre ved den – det er ulækkert.

Sanselæring

Optimale læringsmiljøer er læring med sanser – oplevelseslæring.

Når vi lærer ved oplevelser, pirres vores nysgerrighed. Det er her vi bliver ved med at have lyst til at lære og  finder vores væsenskerne , der hvor vi var uberørte med vores kærlighed og nysgerrighed til livet. Sanser er universelle – de samme i alle kulturer.

Når vi

  • ser
  • hører
  • føler
  • rører ved noget,
  • lugter
  • smager

så pirres vores nysgerrighed og vi erfarer noget nyt … bliver klogere. Når vi er nærværende, opmærksomme og til stede –  er vi i sanseland

Når børn og voksne skal lære noget nyt sker, det når vi er i interaktion. Vi lærer bedst, ved at kigge på andre, der kan det vi gerne selv vil kunne. Ved at observere, lytte, imitere og så eksperimenterer – altså prøve os frem.

Skærmbillede 2013-02-16 kl. 07.30.03

Kort sagt er der to ting du skal kunne for at lære noget nyt.

1. – være opmærksom

og

2. – turde og ville eksperimenter.

Så når du ved det – hvordan støtter du så dit barn i at lære bedst?

1.Vær rollemodel – vis  en vej.

2. En anden vej er at give barnet mulighed for selv at afprøve, ikke gøre for dem, men med dem.

 

Kig på billedet

Hvad mærker og tænker du når du ser på dette billede?

Det kunne være ro, mystik, eventyr, magi, fred, angst. Oplevelser, tanker, følelser vi alle har brug for, til at blive inspireret og lære af.
Det skaber livsglæde.

Det vi lærer lærer ved at kigge på dette billede hører til i den sanselige lærings del – oplevelseslæring, der hvor vores nysgerrighed pirres, hvor vi bliver ved med at have lyst til at lære. Mål er ikke gode hvis de er forudsigelige.

Hvor vi bruger sanserne, som er universelle – de samme i alle kulturer. Der hvor målet med læring er midlet til en god proces.

Sansning – hvordan kan vi skabe positive og hjerne- venlige læreprocesser?

Med sansning er der skabt grobund for et personligt engagement hos dit barn.

Barnet fokuserer både på sine egne sansninger og knytter dem til den begrebslige, abstrakt viden når det når en hvis alder. Læringen går ind til benet – bliver vedkommende.

Vi er født til at lære.
Vi er  født med en følsomhed overfor det konkrete. Det vil sige fænomener eller genstande, som vi kan sanse. Det er vores medfødte biologiske behov, der styrer os mod konkrete genstande. Når vi føler sult, bliver vi i spædbarns alderen mødt med mælk; varmt, vådt og duftende.

Tag nu en banan fx. Både duft, smag, udseende, tyngde, tekstur og temperatur karakteriserer bananen, der endda sideløbende er koblet til oplevelsen af behovsopfyldelse og tilfredsstillelse.

Støt sanselæring

I det daglige kan du som forælder, pædagog og lærer være opmærksom på sanse læring/oplevelseslæring ved at:
  • Støtte og opmuntre til nysgerrighed og til at eksperimentere i naturen og med forskellige genstande.
  • Være åbne for børnenes  egne ideer og vise, at de er værdifulde. Sig ”det lyder da spændende, lad os finde ud af det” ” prøv at mærke”
  • Være åbne for mange mulige løsninger på et problem eller udfordring
  • Være rollemodel – vis hvordan du bruger dine sanser og benævn det du gør
  • Vise at en faglig kapacitet er en vigtig fundament

Det handler om at finde vej til læring og hvad der skal til for at etablere optimale læringsmiljøer

Læs også  Hans Henrik Knopops blog-indlæg: Hjernevenlige læringsmiljøer

En eventyrer

En rigtig eventyrer bruger alle sine sanser.

Hun har fokus på nuet, mens hun stadig er perifert opmærksom på tiden.

Bruger hjerte, hjerne og holdning til bevidst at forvandle rejser til eventyr. Hun vælger at udforske, møder det ukendte og lader sig berøre og berige. På den måde skaber hun ydre og indre eventyr, uanset hvor rejsen går hen.

 

Dette indlæg er inspireret af Hans Henrik Knoop, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og leder af forskningsenheden for positiv psykologi, som den 17 maj  2011 på Uddannelseskonferencen  “Find vej til din læring” i Center for frivilligt socialt arbejde fortalte om hvordan hjernen er skruet sammen og hvad der skal til for at etablere optimale læringsmiljøer.

 

Fra værdier til handling

Dette dialogkort er kortet om sanser – et af de 26 Magiske Søndagskort som skaber magi i børneopdragelsen

sanser

Vil du arbejde bevidst med at omsætte dine børneopdragelses værdier til handlinger? Mine dialogkort indgår i. stort set alle mine  online kurser – det skal være en leg at øve og træne noget der er godt at kunne  for at have det godt og klare sig godt

Det er din opgave på mine online forløb at

  • støtte dine børn
  • træne deres evne til at holde ud,
  • træne og vise dem at det kræver en indsats at blive livsduelig,

Du skal hjælpe dine børn med at finde retning og mening

Du styrker dine børns karakterdannelse ved at hjælpe dem til at finde retning, mening og målestok. Give dem en erfaring med egen tro på, at de har et ansvar og klarer det pres de kommer ud for.

Mine onlinekurser skaber  magi og ikke kun om søndagen

Ja tak, – jeg vil gerne blive endnu bedre til at få omsat mine opdragelse værdier til handlinger

 

Mette Weber

Mette Weber

Din Sparringspartner i Personlig Udvikling & Forældreledelse

Skriv en kommentar

Tal Med Børn - På Den Fede Måde

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være

Du får du en E-bog, gode råd, og værktøjer, så du bliver den forælder, dine børn har brug for 

Navn:
E-mail: