Den analoge Samtale Julekalender er UDSOLGT og bliver ikke genoptrykt. Jeg er igang med at digitalisere
Samtalejulekalenderen, så du kan nå at bestille den inden 1 december.
Pris: digitale samtale julekalender kr. 169,-
Den er så fin, vi købte en for en del år siden og min datter på 11 har allerede taget den frem og lagt den klar med de andre kalender
vi bruger den hvert år også selvom hun er ved at være stor, så giver den altid anledning til en hyggelig snak.
Sille Belov
Det er nu slut med:
- slik og uanvendeligt ligegyldigt plastiklegetøj i pakkekalenderen
- din hovedpine over alt det du skal finde på til pakkekalenderen.
- at skulle bruge tid på at pakke alt legetøjet ind som ungerne glemmer efter få øjeblikke
Årets Julekalender – en gave som børn husker resten af livet
Her får du en julekalender, hvor du giver gaver i form at samvær, nærvær og tid med børn. 5-15 min samtale om noget betydningsfuldt hver dag fra 1. december og til Juleaften
Eksempel på en forside
Bagside
Hvem er kortene til ?
Dialogkort julekalenderen er til børn i alderen 4-9 år. Men som du kan læse af forældre udtalelser er der nogle forældre der har brugt dem fra 3 års alderen og op til 12 år. Det kommer an på dit barns sproglige udvikling og dine evner og tålmodighed.
Hvordan ser kortene ud ?
På kortets forside er der et billede af en bamse og en nisse i forskellige situationer
Der er et hjerte som kan bruges til at skrive dato på.
Derudover står der skrevet den følelse som kortet lægger op til, så barnet der begynder at kunne læse små ord også udfordres
På bagsiden af kortet finder du som forælder inspiration til samtalen – tekst og spørgsmål
Model for brug af dialogkortene
Lad barnet vælge et kort
Lad barnet fortælle om kortet, hvis barnet ikke selv stager initiativ til at fortælle så stil fx spørgsmålet
Hvad sker der på billedet
Lyt og stil uddybende åbne spørgsmål (åbne spørgsmål og Hv spørgsmål )
Læs følelsen der står skrevet på kortet
Hold pause hvis barnet fortæller mere så lad det fortælle
Hvis ikke brug nogle af spørgsmålene fra bagsiden til at åbne dialogen
Særlig små børn har brug for at få gentaget spørgsmålene og høre ordene flere gange
Flere
Er der flere børn med hver sin kalender, vælger hvert barn et kort og fortæller ud fra det. Er der flere børn i familien kan de naturligvis også skiftes til at vælge kort, men det bedste er naturligvis at have sin helt egen julekalender, som kan genbruges bruge år for år, og tages frem når man bliver voksen og den kan genbruges til egne børn
På tur vælger børnene kort og sammen får man en dialog om de forskellige følelser
Hvad handler kortene om ?
Dialog julekortene kortene handler om følelser
En bamse og en nisse udvikler et venskab og igennem det venskab kommer bamsen, nissen og dine børn tæt på de følelser der opstår i relationer – alle typer følelser – givende
Hvert kort har fokus få en bestemt følelse.
Her et eksempel fra et af kortene i 2015 Julekalendere
På bagsiden er der info tekst til de voksne og spørgsmål du kan stille til børnene,
Det er følelser og tanker som:
bange, bekymret, drille, ensom, fantasi, gavmild, grådig, glæde, irriteret, jalousi, ked af det, lyve, længes, misundelig, opgivende, overrasket, savn, sjov, skuffelse, spænding, sur, taknemlig, travlhed, trist, træt, tro, tålmodig, utålmodig, ubehag, utilfreds, uenig, vente tid, vrede, venskab, ønsker
Årets julekalender er til forældre og voksne der arbejder i institutioner og ønsker at
- udvikle børns sproglige færdigheder
- skabe nærvær
- udvikle børns fortællerevne og understøtte samtaler
- udvikle børns evner til at genkende følelser
- styrke børns karakterdannelse
- opdage noget nyt om børn
- guide børn til sociale kompetencer
Hvad siger dem der købte julekalenderen sidste år
Mine to børn glæder sig hver dag til at trække et nyt kort. De er gode til at samtale og fortælle om ting som er svært, godt osv. . Min pige er 5 år og min dreng er 8 år. Jeg synes ikke at kortene kun går til 8 års alderen. Jeg mener nemt at man kan bruge kortene til op til 10 år
Vi bruger kortene i min første klasse på Ebeltoft Skole – flere af mine kolleger er begejstrede, så der kommer nok flere bestillinger næste år . Jeg spændt på, om forældrene vil bruge julekalenderen hjemme, vi har givet dem linket
Nærværende og betydningsfulde samtaler – dialogkort til dialogisk læsning udvikler børn
Med de 24 billedkort med enkel tekst og spørgsmål, har jeg skabt en ramme, der giver mulighed for at samtale med børn om følelser og adfærd ud fra konkrete holdepunkter. Det gør det overskueligt og nemt for dig at tale om noget vigtigt. Samtalen skaber værdi i dit barns og din dagligdag og livsduelige robuste og glade børn
Med dialogisk læsning udvikler børn deres sprog, fortællerevne og sociale kompetencer.
På bagsiden af hvert kort er der spørgsmål til inspiration. Din opgave er gennem de spørgsmål jeg foreslår bag på kortet eller dine egne, at opmuntre dine børn til at bruge sproget og støtte dem i at sige mere, end de umiddelbart gør.
Det er hyggeligt at gense kortene år efter år og opdage, hvor meget man kan huske fra sidste år. Jo ældre børnene bliver, jo bedre bliver de til selv at kunne læse kortene og sætte ord på deres fortællinger.
Julekalenderen består af 24 Julekalender dialogkort- 1 samtalekort 5-15 til hver dag eller aften.
En godnatsamtale med din børn eller en morgensamtale i børnehaven eller skolen – det er til at overskue hver aften igennem december måned.
De 24 Dialogkort er beregnet til at voksne og børn skal hygge sig, udforske og lære nyt om hinanden, mens børnene udvikler deres fortællerevner, deres sprog og sociale – og følelsesmæssige kompetencer
Hvordan bruger du kortene
Bedst bruger du kortene ved at lade børnene være de styrende og aktive fortællere.
I kan tale om hvad dag det er i December og hvor mange dage der er til juleaften. Skriv evt. datoen på dagen i det røde hjerte, så lærer børnene tallene at kende.
Brug kortene under en hyggestund, hvor der er tid og mulighed for nærvær. Fx om eftermiddagen, efter aftensmaden eller ved sengetid. Sæt jer et bestemt sted og server noget i kan lide at spise og drikke.
På bagsiden af hver kort er der tekst og inspirerende spørgsmål. Stil ikke FOR mange spørgsmål – spørgsmål lægger vægt på målet …ikke legen, samtalen og sanserne.
Hvis barnet, der har valgt kort ikke selv begynder at fortælle – kan du stille åbne spørgsmål som: lad os snakke om kortet – hvad du ser på kortet ? Hvad fik dig til at vælge det kort ? Var det det bamsen gør ? Hvorfor tror du han gør det ?
Din opgave er at være så tilbagetrukket som muligt. Når barnet går i stå så læs hvad der står på kortet eller stil spørgsmål. Læs fx der står Venskaber og så hold pause og se om barnet selv begynder at fortælle.
Hold Pauser – pauser der giver børnene mulighed for at reflekterer og tage initiativ og sætte ord på. Gentag, benævn og bekræft. Test ikke barnet – men inddrag det.
Jo mindre børn, jo flere bekræftelser, gentagelse og styring i samtalen, men altid med respekt for barnet
Grib barnets ideer og ord.
God Fornøjelse og Glædelig Jul ;-)
Hvis du/I har glæde af Julekalenderen. Kan jeg anbefale dig mine Magiske Søndagskort, du kan læse om dem på Magiske Søndagskort
Download Introduktion til julekalenderen