Sådan ændrer du dine vaner

jul 1 • 642 Views • Ingen kommentarer til Sådan ændrer du dine vaner

For at skabe det liv du ønsker for dig selv og dine børn må du være bevidst om hvad der fungerer i jeres relation og hvad der ikke fungerer.

 

Når der er noget der ikke fungere må du ændre – ofte er det indgroede vaner der skal ændres. Vaner du har taget med dig fra din opvækst, som er blevet til en autopilot.

For at blive ved med at være glad, tilfreds og bevare dit gode helbred gennem livet, må du være villig til at ændre de dårlige vaner og mønstre, der påvirker dit humør og din krop.Det er ikke nok at læse i en bog, hvad du kan gøre for at ændre på uhensigtsmæssige mønstre og adfærd. Der skal handles – kun handling skaber forvandling

 

Det er en begyndelse at opdage, at du har brug for ændringer og finde ud af at du har lyst til, og er villig til at ændre på det der ikke virker.

 

Men derfra og til at det sker er lang vej. Når det gælder ændringer i adfærd er det nødvendigt at du træner, reflekterer, er tålmodig, vedholdende og modig samt at du deler dine erfaringer med andre og får støtte og feedback.

Det fordre at du har tid til at lytte til dig selv.

 

 

Begynd med at stille dig selv spørgsmål og svar på dem

Når du vil ændrer vaner og mønstre, er det nødvendigt at se kærligt kritisk på dig selv og stille dig selv spørgsmål du bliver klogere af.

Spørgsmål som jeg kunne finde på at stille dig når jeg er mentor og coacher

  • Hvordan reagerer jeg egentlig på mine børn ?
  • Hvorfor reagere jeg som jeg gør? – I hvilke situationer ?
  • Hvad giver mine reaktionsmønstre mig af vanskeligheder? – og hvad gør det ved børnene ?
  • Hvad er det, der gør at jeg selv med viden og erfaring gennem mange år, stadig synes, det er vanskeligt at ændre mønstre ?
  • Hvad er det jeg ikke gør eller gør for meget af  siden det gentager sig ?
  • Hvad forhindre mig i at skabe den ændring jeg ønsker ?
  • Hvorfor er jeg ikke god til at samarbejde med min kollega eller løse konflikter med min partner ?
  • Hvad er det, der spiller ind, når jeg ikke er i stand til at tale ordentligt med ungerne og dermed behandler dem respektløst
  • Hvad skal der til for at bliver bedre til at lytte og passe på Den Gode Stemning?
  • Hvem skal jeg sparre med  for at det vil lykkes at ændre mine vaner ?

 

Vær Opmærksom

Når du vil ændre vaner og mønstre, fordrer det tæt opmærksomhed på dine handlinger. Du må stille fokus på den dårlige vane eller det negative mønster.

Når du har ”kortlagt” det, du vil ændre på – og så småt går i gang med at ændre på det, du plejer at gøre ureflekteret, kommer der ofte en modstandsperiode.

En tid, hvor du overvejer, om du nu alligevel vil ændre eller acceptere det, du plejer at gøre.

  • Man kan da heller ikke altid tale pænt til børnene .. og jeg siger jo undskyld bagefter
  • De ved jo at jeg elsker dem så det går jo nok at jeg råber
  • De får cigaretter, betyder jo ikke så meget – Man skal da også leve

Du forsøger at overbevise dig selv om, at det du gør, ikke betyder noget. Det gør du, fordi du synes det er vanskeligt at ændre dit mønster, den dårlig vane med at råbe af børnene, ryge, spise eller drikke for meget.

Når du har erkendt, at det vil være en god ide at gøre noget andet tabe dig, bruge mere tid sammen med børnene, tale anderledes til ungerne og du begynder at ændre på din dårlige vane, kommer det lange seje træk.

Det er her din buddy, coach/mentor eller rådgiver hjælper dig med at holde fast og holde fokus.

Det lange seje træk

I den periode, der sagtens kan strække sig over mange måneder, kan du opleve, at hver gang du ikke er opmærksom, falder du tilbage i det vante mønster. Den periode, hvor du kæmper med automatikken, kan være udmattende og kræve stor tålmodighed med dig selv.

Hold fokus på det, der lykkes frem for det, der ikke lykkes. Holde fast i dine sejre og husk at fejre dem

En af årsagerne til, at det er vanskeligt at ændre, er at du pludselig bliver nybegynder igen. Nybegynder i at gøre det på en anden måde end med autopiloten. Efter at have gennemlevet en stor del af livet, klaret vanskelige opgaver og måske endda set dig selv som rimeligt velfungerende, er du igen på ny grund.

Du synes, du viser, at du er uduelig og kan ikke det, du synes, du skal kunne. Slip det … det er Ok du er modig og på vej til at lære noget nyt – du GØR noget for at ændre – anerkend dig selv for det. Skriv det ned – I dag lykkedes det – YES

Det er en vanskelig læreproces, hvor der bliver stillet spørgsmål ved alt det, du indtil nu har kunnet. Og det kræver træning og øvelse at ændre. Men det er også et af de områder, der giver dig stor personlig tilfredsstillelse, når du mærker at det lykkes.

Der skal rigtig meget til at bryde vaner

Videnskaben kan faktisk sige noget meget præcist om, hvad der skal til for at bryde en vane eller skabe en ny. Og flere bøger har på det seneste undersøgt de teknikker, som succesfulde mennesker bruger til at skabe nye og bedre vaner.

De råd får du din Freebie

freebedownload

God fornøjelse

 

Vær hvor du er og flyt dig når du skal

I min nye bog Vær hvor du er og flyt dig når du skal uddyber jeg det der står i Freebien og meget mere om hvordan du kan flytte dig og hvorfor det er vigtigt at kunne

Planlagt udgivelse ultimo 2016

infoombogen

 

 

 

 

Kategori: empowerment, forældrekompetencer, forældreuddannelse, hjælpsomme tanker, vilje
Tags: , ,

Skriv et svar

« »

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være.

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være.

Få et e-hæfte og følg med på min inspirationsmail Tal med Børn.

Du får viden, værktøjer, trends, tips og tricks til at blive den forældre du ønsker at være.

Fantastisk. Dit e-hæfte er på vej. Tjek din e-mail