Spiller DU Pokémon?
siger folk med en hvis undren i stemmen, når jeg fortæller jeg er hoppet med på Pokémon bølgen. Og det er nok ikke mainstream at en på 66 år er hoppet med på bølgen.
ja da, det gør jeg og jeg elsker det
svarer jeg
Det er så fordummende og forstår ikke at du gider at spille
kunne være en af deres kommentarer.
Når du hører om Pokemon go spillet lyder det måske skørt, men der er flere grunde til at så mange er hoppet på vognen
Generelt vil jeg komme med et stort ønske, inden jeg går videre til at tale mer om Pokeman Go
lad være med at dømme og nedgøre det børn er optaget af, vær optaget af det de interesserer sig for og lær dem at bruge det de tager i brug med kritisk blik.
Lær dem at de skal tænke over ikke at fare ud foran biler og gå steder hen hvor det er farligt. Tal med dem om at spil kan være vanedannende og om ludomani
Jeg er hoppet med på dillen, fordi jeg elsker:
- at prøve nyt
- at lege med IT
- at lære noget nyt
- at følge med i udviklingen
Jeg nyder at se ungernes 100% involvering i noget, at se deres energi og glæde. Se hvordan børn og unge bliver grebet af nuet, se dem leve sig ind i det de gør, og deres optagethed af legen.
Samtidig ved jeg af mange års erfaring at Pokemon er endnu et fænomen, som ligesom andre diller går over igen.
Hvorfor skal du hoppe med på Pokémon dillen
- fordi det faktisk er sjovt
- skaber gode samtaler med dine børn
- i har et fællesskab om noget der interesser dit barn
- dine børn lærer dig noget
- dine føle sig ligeværdige med dig
- du kan lære noget om strategi
- for at konkurrere med dig selv
- børnene lærer at samarbejde
- du støtter dine børns til motion og leg udendørs
- du kan samtale om de historiske bygninger og steder I har samlet pokemons
Sæt dig ned med dine børn, få en god samtale og fornemmelse af spillet og hør ungerne, hvad de synes er sjovt , hvorfor og hvad er ikke sjovt. Børnene vil elske denne samtale hvor du interesser dig for deres verden.
I følge Andreas Gregersen, der er lektor på Københavns Universitet og forsker i computerspil, er det især de sociale sideeffekter af spillet, man skal bide mærke i.
Rundtomkring ser jeg børn jagte Pokémoner i grupper. Spillet lægger ikke op til, at man spiller det sammen, for man kan kun se sig selv på sin skærm, men børnene lægger planer og strategier, sætter lurefælder ud sammen for at fange flere Pokémoner, og så bliver det til et samarbejde
Se videoen jeg optog ved Bibliotekshaven
De sjældne dyr er placeret i Tivoli, ved Fisketorvet eller i Bibliotekshaven
Brug af Pokemon Go på institutionerne
En rundringning til 10 udvalgte SFO’er viser, at 8 ud af de 10 SFO’er gerne vil inddrage Pokémon-dillen i deres pædagogiske aktiviteter, men at pædagogerne er usikre på, hvordan det skal foregå i praksis.
Det er naturligvis vigtigt, at man taler projektet igennem i personalegruppen, inden man lader børnene prøve kræfter med de virtuelle dyr ’Pikachu’ og ’Raticate’.
At samle pokemon kræver en smartphone. Appen benytter sig af telefonens GPS og kamera, og det er derfor nødvendigt med en smartphone af nyere dato, for at spillet kan fungere optimalt.
Den udfordring har nogle SFO’er løst ved, at børnene deles om hinandens smartphones, eller at de bruger pædagogernes til at spille på. Men det er et problem, som man er nødt til at overveje nøje, hvordan man løser
Problemet er, at en smartphone altid vil være nogens. Det sætter pres på det barn, der skal dele sin smartphone og sin Pokémon-profil med alle andre.
Det er en eksklusionsfaktor, at ikke alle har udstyret eller pengene til at være med.
lyder det fra Andreas Gregersen .
Du kan finde de fleste af Pokémon-filmene og serien nu frit tilgængelig online.