Samtale-Julekalender til børn på 4 – 9 år

Årets Julekalender til Familier og Institutioner – en gave som børn husker hele livet

Slut med slik og uanvendeligt ligegyldigt plastiklegetøj i pakkekalenderen. Her får du en julekalender, hvor du giver gaver i form at samvær, nærvær og tid med børn. 5-15 min samtale om noget betydningsfuldt hver dag fra 1. december og til Juleaften

 

Nærværende og betydningsfulde samtaler – dialogkort til dialogisk læsning udvikler børn

Med de 24 billedkort med enkel tekst og spørgsmål, har jeg skabt en ramme, der giver mulighed for at samtale med børn om følelser og adfærd ud fra konkrete holdepunkter. Det gør det nemt og overskueligt for dig.

Hvert kort handler om en følelses. Kortene giver dine eller institutionen børn mulighed for at være med aktive fortællere. Med dialogisk læsning udvikler børn deres sprog, fortællerevne og sociale kompetencer.

På bagsiden af hvert kort er der spørgsmål til inspiration. Din opgave er gennem de spørgsmål jeg foreslår bag på kortet eller dine egne, at opmuntre dine børn til at bruge sproget og støtte dem i at sige mere, end de umiddelbart gør.

Det er hyggeligt at gense kortene år efter år og opdage, hvor meget man kan huske fra sidste år. Jo ældre børnene bliver, jo bedre bliver de til selv at kunne læse kortene og sætte ord på deres fortællinger.

 

Hvad siger dem der har købt  julekalenderen

“Det går rigtig godt herhjemme! Mine to børn glæder sig hver dag til at trække et nyt kort. De er gode til at samtale og fortælle om ting som er svært, godt osv. Rigtig gode kort. Min pige er 5 år og min dreng er 8 år. Jeg synes faktisk ikke at kortene kun går til 8 års alderen. Jeg mener nemt at man i hvert fald kan bruge kortene til 10 års alderen”

“Her skiftes mine to børn til at trække et kort. De får begge taletid og vi snakker alle 3 sammen om kortene. De kan sagtens finde ud af at skiftes, selvom de i andre situationer ofte skændes om hvis tur det er. En løsning, de selv har fundet, er at slå sten-saks-papir uden nogle sure miner. Er der sure miner, så er det mig, der vælger.

“I skovserne, som er husets yngste gruppe(børnehave ) – trækker vi et kort hver dag og snakker om det ! Vi fortæller også vores forældre om kortene, hænger dagens kort på vores infotavle og håber på at de taler videre med deres børn derhjemme!”

“Kortene bruges i min første klasse på Ebeltoft Skole – flere af mine kolleger er begejstrede, så der kommer nok flere bestillinger næste år . Jeg spændt på, om nogle forældre vil bruge julekalenderen hjemme vi har givet dem linket ”

“Vil lige nævne, at jeres julekalender gør stor lykke og nytte hjemme hos os.Vi får talt om følelserne, og drengene får forklaret de ord, de ikke kender. Det er en hyggestund, inden de skal sove, og mens vi tæller ned og glæder os til jul.
Efterfølgende når der opstår situationer med de følelser, vi har talt om, siger jeg “Nu er du da vist fx. irriteret som Bamse var” – på den måde mærker de også følelsen i kroppen i nuet, hvor den er.
Er sikker på den også kommer frem næste år!

“Vi bruger Julekalenderen i en modtageklasse (børn der netop er kommet til Danmark og skal lære dansk, inden de sluses ud i de “almindelige” klasser. Vi giver lyd fra os, når vi har prøvet dem af

“Her bruger vi kortene til tre børn, de skiftes til at trække et kort om dagen. Rækkefølgen går ok. Men jeg synes ikke de to på næsten 6 år er helt gamle nok til at snakke med om de følelser. For hende på 8 går det fint. Alle tre får taletid hver dag. Men det kniber med at have tålmodighed til at høre på de to andre.”

Mine drenge på 5 og 12 år glæder sig hver dag til at trække et nyt kort, de skiftes således at de hver især trækker et kort hver anden dag og det virker uden problemer. Min søn på 12 år har autisme og dette er en god måde at få snakket sammen om emner, selvom han ikke er så snakkesalig. I dag trak lillebror kortet savn, hvilket endte med to ulykkelige børn og tårer, som savnede deres oldefar og oldemor, den ene er død. Vi fik vendt emnet alderdom og døden også. Jeg synes at kortene er gode og håber at vi til næste år får længere samtaler. God jul

 

Årets julekalender er til dig der som forælder ønsker :

 

ForsideJulekalenderf

 

  • at lytte til dit barns følelser
  •    at  skabe en hyggelig nærværs situation med dit  barn hver dag i      December
  •    udviklende og understøttende samtaler
  •    udvikle dit barns evner til at genkende følelser
  •    styrke dit barns  karakterdannelse
  •    opdage noget nyt om hvordan dit barn har det
  •    guide dit barn

 

Hvordan bruges kortene ?

På kortene er uddybet hvordan du konkret samtaler med barnet om de enkle kort
Hver dag vælger dit barn et kort.
På kortets forside er der et billede af en bamse og en nisse i forskellige situationer. Derudover står den følelse som kortet lægger op til skrevet på kortet, så barnet der begynder at kunne læse små ord også udfordres.
På bagsiden af kortet finder du som forælder inspiration til hvad du kan sige og spørge barnet om

 

Hvad handler kortene om ?

En bamse og en nisse udvikler et venskab og igennem det venskab kommer bamsen, nissen og dine børn tæt på de følelser der opstår i relationer – alle typer følelser

Hvert kort har fokus få en bestemt følelse eller adfærd, men indrager også begreber der relaterer sig til følelserne
Her er et  eksempel på et dialogkort fra Kalenderen 2015

 

bangef

 

Julekalenderen indholder følelser og tanker om:

bange, bekymret, drille, ensom, fantasi, gavmild, grådig, glad, irriteret, holde uden for (jalousi), ked af det, lyve, længes, misundelig, opgivende, overrasket, savn, sjov, skuffelse, spænding, sur, taknemlig, travlhed, trist, træt, tro, tålmodig, utålmodig, ubehag, utilfreds, uenig, vrede, venskab, ønsker

 

 

 

Mette Weber
Mette Weber

Samtale-Julekalender til børn på 4 – 9 år

Du vil måske også kunne lide: