Mentalisering virker

jan 4 • 979 Views • 1 kommentar til Mentalisering virker

Konrad på 7 år vil en ganske almindelig onsdag morgen pludselig ikke i skole.

Jeg gider ikke den åndssvage skole…..

Han nægter at spise sin morgenmad, som han plejer, da mor beder ham om det, og han snerrer af sin lillesøster, som begynder at græde, mens hunden farer forvirret rundt under bordet.

Du skal ud af døren til tiden, for du ved chefen bliver sur, hvis du igen kommer for sent

morgentid

Kender du sådanne morgner
eller noget der ligner?

De fleste forældre gør det. Særlig i de perioder, hvor der er særligt hektisk på arbejdet eller børnene er i gang med et nyt udviklingstrin

Hvordan er dine forældre kompetencer i den situation på en skala fra 1 -10 hvor 10 er høj

Kan du mentalisere?
For det er det du skal bruge – mentalisering

 

Hvad tænker og gør du når det sker ?

  1. Hvad tænker du i den konkret situation?
  2. Hvad gør du i situationen?
  3. Hvad vil du gøre anderledes fremover?

Prøv inden du læser videre at svare på de tre ovenfor nævnte spørgsmål i stikordsform på et stykke papir

  1. hvad du kan gøre
  2. bliv klogere på hvad mentalisering er for en størrelse
  3. hvad du gør, når du mentaliserer

 

Og så til mine svar

Hvad tænker du og gør i den konkret morgensituation?

Rigtig mange går på autopilot, har ikke tid til at tænke og optrapper konflikten fordi der er tidspres på og så ender det i skæld ud og gråd og alle kommer afsted på en dårlig måde og du står tilbage med dårlig samvittighed.

 

Hvad er en god ide at gøre fremadrettet:

morgentid

  1. hav god tid – stå tidligere op;
    så når der opstår sådanne situationer, for det gør der jo, er det nemmere at holde hovedet klart
  2. vær nærværende og træk vejret dybt ned i maven
  3. få fremadrettet hjælp til og viden omplanlægning og strukturering af din tid
  4. bliv bevidst om hvordan du kommunikere
  5. brug mindfullness
  6. lær hvordan du løser konflikter og undgår at optrappe konflikter
  7. træn mentalisering

 

 

 

Hvis forældrene er gode til at mentalisere – dvs. forstå og reagere hensigtsmæssigt på egne og andres følelsesmæssige situationer – så bliver børnene det også. En god mentaliseringsevne er ifølge Michael Adam den vigtigste forudsætning for at kunne vise omsorg og den bedste forebyggelse af psykisk lidelse hos børn. Derfor giver det mening at støtte forældres mentaliseringsevne. Et redskab er markeret spejling, hvor forældrene formår på en hensigtsmæssig måde at spejle barnets udtryk og humør med deres ansigtsmimik.

psykolog, læge og forsker Michael Adam Cho Guul

 

 

Hvad er mentalisering

Mentalisering er at forstå egen og andres adfærd ud fra mentale tilstande. Mentale tilstande er blandt andet følelser, tanker, behov, mål og grunde.

Når man mentaliserer har man sindet på sinde – både ens eget sind og andres sind. Man ser bagom adfærden og overvejer, hvad der ligger bag en given adfærd.

I forhold til ovenfor nævnte situation kan mor se, at hun nok kommer for sent på arbejdet. Hun er bekymret for hvad chefen så vil sige.

Hun fortæller sig selv, at Konrads bedste ven Christian netop har flyttet skole, og at det nok er derfor, Konrad ikke vil i skole.

  1. Mor forstår, at der ligger mentale tilstande til grund for Konrads reaktioner
  2. Hun 0vervejer, hvad det mon kan være.
  3. Samtidig er hun opmærksom på, at hun selv føler sig presset på tiden  og gerne vil i god tid ud af døren.
  4. Når mor har fokus på både sine egne og Konrads mentale tilstand, hjælper det hende til at regulere sine følelser, og være mere tålmodig og rolig i forhold til at komme ud af døren.

 

Hvorfor er det vigtigt at kunne mentalisere

Evnen til mentalisering er en forudsætning for at have vedvarende meningsfulde relationer og en stabil selvfølelse.

Ved at mentalisere ser du den andens perspektiv samtidigt med, at du holder fast i sig selv. Gennem mentalisering lærer du egne følelser og tanker at kende og forstår, at de er baggrunden for din adfærd.

Mentalisering hænger tæt sammen med evnen til at regulere følelser også kaldet følelsesmæssig intelligens . At mentalisere har i sig selv en affekt regulerende funktion.

I eksemplet ovenfor reguleres morens negative følelser, idet hun er opmærksom på både sine egne og Korads mentale tilstande. Den følelsesmæssige intensitet hun oplever mindskes, når hun mentaliserer.

 

Se den norske video om Mentalisering

Denne video er specielt rettet mod svære psykiske problemer og udfordringer, men den kan alligevel vise dig veje til hvordan du bliver bedre selv til at mentaliserer

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

 

God fornøjelse med at mentalisere

Mette Weber

 

 

Har du brug for at træne mentalisering og din forældreledelse?

Har du brug for at blive den førerulv dit barn har brug for

Så bliv medlem i Forældrelounge. I medlemsklubben servere jeg det du har brug for af viden og selvindsigt, men holder dig også  i hånden hele vejen, med individuel sparring

Forældrelounge medlemsklubben spækket med viden, video, øvelser der garanterer succesfuld forældreledelse. Fordelen eer at  du kan vende tilbage igen og igen for at læse eller downloade, lige det du står og savner redskaber til.

Jeg  gennemgår følgende temaer, som alle har betydning for hvordan dit barn fungerer og udvikler sig bedst muligt psykisk og socialt:

  • Venskaber – Hjælp dit barn med at få venner
  • Pligter & opgaver – Sådan får du dit barn til at påtage sig opgaver
  • Selvbestemmelse & medbestemmelse – Hvor meget skal dit barn bestemme
  • Samarbejde – Lær dit barn samarbejde og fællesskab
  • Skænderier mellem børn – Hvordan hjælper du bedst?
  • Savn, Miste & Sorg – Sådan hjælp du dit barn med svære følelser
  • Styrker – Sådan støt dit barns styrker
  • Vrede – Lær at rumme dit barns vrede
  • Lommepenge – Sådan lærer dit barn økonomi
  • Vedholdenhed – Øvelse gør mester
  • Regler & rammer – Lær dit barn at følge regler
  • Beskeder – Sådan får du dit barn til at lytte til dine beskeder
  • Sociale medier
  • Søvn & Sengevaner

 

Du kan til en hver tid vende tilbage til de temaer, der er gennemgået, så længe du er medlem i ForældreLounge

Hvad koster medlemskabet?

Du får det hele for kun 99 kr. om måneden.  Når du binder dig for 12 måneder er der i abonnementet inkluderet 2 x 30 min. afklarende samtale online med mig

 

 

Vær hvor du er og flyt dig når du skal

 

Vær, hvor du er, og flyt dig, når du skal, titlen på den bog jeg udgav i november 2017.

Bogen kan være med til at du bliver bedre til at mentalisere

Diana siger følgende om  bogen:

Kære Mette

Når jeg læser din bog er det som jeg får smør og chokolade. 
Det gør noget godt for mig.
Dine ord skyder sig ind i mine blodårer og jeg læser det, som var det skrevet direkte til mig.
Jeg bruger det du skriver om med små skridt at skabe forandringer, og jeg blivere gladere og gladere dag for dagEn bog som må læses lidt ad gangen, og tages frem igen med mellemrum, for i selve læsningen/processen mærker jeg stille forandringen i mig

 

Bogen handler om at går fra autopilot til selvindsigt –  lære sine egne behov, følelser og tanker at kende, for bedre at kunne genkende og forstå, at de er baggrunden for den adfærd man viser.  og for at man kan flytte sig.

At kunne dette er en forudsætning  for at kunne have vedvarende meningsfulde relationer og en stabil selvfølelse og selvregulering.

Læs mere om bogen

 

 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Kategori: forældrekompetencer, forældreuddannelse, rådgivning, relationer, terapi
Tags: , , ,

One Response to Mentalisering virker

  1. […] grad født med, men den kan lide skade og  genvindes. Robusthed og mentalisering kan trænes. Mentalisering breder sig lige nu med stormskridt blandt psykologer, psykiatere og i pædagogikken i […]

Skriv et svar

« »

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være.

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være.

Få et e-hæfte og følg med på min inspirationsmail Tal med Børn.

Du får viden, værktøjer, trends, tips og tricks til at blive den forældre du ønsker at være.

Fantastisk. Dit e-hæfte er på vej. Tjek din e-mail