Bruger du din langsomhed?

maj 15 • 26 Views • Ingen kommentarer til Bruger du din langsomhed?

Sneglestil

Jeg mødte en mikroskopisk snegl på et falmende blad. Øjeblikket opløste tiden og for en stund var sneglens visdom tilgængelig og lektien blev skrevet ind i den lille notesbog.

Sneglens visdom:

”Man skal bevæge sig langsomt, selv når man skynder sig. Det handler om at have antennerne ude, være opmærksom på det indre såvel som det ydre. Prøve at føle forbindelsen til underlaget og dermed bevare jordforbindelsen, uanset hvor højt man flyver.

Huset som bæres på ryggen fortæller ”Hjem er hvor hjertet er”, at det er en følelse man bærer med sig. Man bærer sin egen beskyttelse og kan modstå elementerne, hvis det skulle blive nødvendigt.
Spiralen på ryggen er et ekko af galakserne som roterer, dermed spejles det store i det små. Og omvendt.”

Jeg forlod det lille væsen alt imens jeg hviskede:

”Hav en dejlig weekend, hvem du end er”

Kilde: ukendt

Øvelse i langsomhed

Mærk efter om du kører for stærkt  – er der nogle symptomer på det?
Tag dig en pause og reflekter over din travlhed og langsomhed  i den næste måneds tid

Stil dig selv det spørgsmål dagligt, mindst en gang om ugen eller i det mindste en gang om måneden

  1. går dagligdagen for stærkt
  2. husker jeg at holde pauser
  3. hvornår er jeg langsom
  4. hvornår er jeg hurtig
  5. er det vigtigt det jeg har travlt med
  6. hvad får jeg ud af at have travlt – hvad mister jeg

Et godt eksempel fra Rosa

Når jeg har fyraften, siger jeg til mig selv:

“Nu har jeg haft travlt i mange timer .. jeg skal gøre alt langsomt resten af dagen”
Jeg benævner min travlhed og min langsomhed.
Når andre siger, at jeg er langsom, giver jeg dem ret og fortæller dem, at det gør mig glad.
Jeg trives i langsomhed … Jeg kan godt gå i gang med ting med det samme, men det går fint i overensstemmelse med at være langsom .
Jeg øver mig i at have få planer, for så er der tid til langsomheden .. og så står jeg i øvrigt tidligt op på hverdage, så der er tid til langsomhed for både mig og ungerne.
Morgenritualet for dem er, at være i gang med at gøre sig færdige hele tiden og så er der hver morgen 1/2 time, hvor de kan fordybe sig i deres kæledyr og lege .. vores morgener går langsomt ..men kun fordi jeg selv står op en time før alle andre i Reden (det er forresten dejligt).

Langsomhed med dine børn

Skaber du mulighed for at din barn kan være i langsomhed?

Første dag efter en ferier er det endnu vigtigere end ellers for her har vi netop ofte gearet ned i en periode og så er det svært for ungerne at komme i hurtigheds mood igen

Er du langsom nok når du er sammen med ungerne – og hvad er nok?

Børn har brug for langsomhed. De mærker, når vi forældre ikke er langsomme nok, men farer af sted med 100 km i timen.

For det er kun når vi er langsomme, vi kan være nærværende. Børn kan det med langsomhed, de er så gode til at være i nærværet og nuet .

 

Hurtighed og travlhed

Det modsatte af langsomhed er hurtighed og travlhed.

 


Du kender det garanteret det med travlhed  om morgen, når I skal ud af døren. særlig efter en ferie.

I har for lidt tid du er kommet for sent op, for sengen var så varm og dejlig.

Og du hører dig selv

” skynd dig nu, tag nu den flyverdragt på, vi skal afsted ellers kommer mor for sent på arbejdet”

og din datter gør ikke det du beder hende om, for hun er optaget af at ville lege.

Hvad sker der så?

Du skynder endnu mere, du begynder at råbe. I værste fald foregår det hver morgen, så I får en dårlig start på dagen hver dag

Lad mig stille dig et spørgsmål

Hvis ansvar er det:

  • at du kommer op i god tid?
  • at dine børn lærer at stå op?
  • at I kommer godt ud af døren?
  • at familien får skabt nye og bedre vaner?

 

 

Gode råd

  1. Prioriter at stå op i god tid, så du og dit dit barn har tid til at begynde dagen med langsomhed og har tid til at nuller rundt og mærke nærvær.
  2. Fortæl barnet at det har 1/2 time til at gøre det det har lyst til og sæt et stopuret så barnet kan følge tiden det har.
  3. Forbered barnet på at når stopuret ringer at så skal det tage sin flyverdragt på.
  4. Rutiner virker
  5. Stop at skynde på barnet – hvis det ikke hjælper – så find nye veje sammen med barnet til hvordan.
  6. Træn og snyd din hjerne med små skridt  til at få  nye vaner

 

Få inspiration og ideer

 

 

Tilmeld dig min inspirations mail om tal med børns dialogkort, der skaber gode samtaler mellem dig og dine børn og  forandre familiens hverdag og skaber nye vaner

 

 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Kategori: downloads, forældrekompetencer, hjælpsomme tanker, nærvær, nyeste blogindlæg, opmærksomhed, værdier
Tags: , ,

Skriv et svar

«

Mette Weber fra talmedboern.dk

Få tips og bliv den forældre du ønsker at være.

Få det gratis e-hæfte og følg med på min inspirationsmail Tal med Børn.

Du får viden, værktøjer, trends, tips og tricks til at blive den forældre du ønsker at være.

Fantastisk. Dit e-hæfte er på vej. Tjek din e-mail