Jeg skal i skole – mor & far hjælp mig med at trives i skolen
Forældre ønsker at deres børn skal klare sig godt i skolen
Skolerne gør en masse for at børn skal trives. Det har de pligt til i følgefolkeskolereformen 2013. I den kom et nationalt mål om at øge skoleelevernes trivsel, og skolerne er lovmæssigt forpligtet til at gennemføre en årlig trivselsmåling,
Pædagoger i daginstitutionerne gør i dag en stor og aktiv indsats for at styrke børns sociale kompetencer og dermed ruste dem til skolen. Pædagoger har altid haft fokus på de sociale kompetencer, men opfattelsen af, hvordan børn når til det punkt, hvor de er parate til at komme i skole, og hvilken indsats, der skal til fra både pædagoger og forældres side, har ændret sig markant de seneste 15-20 år.
I følge psykiatrifonden er stadig mange ca. en fjerdedel af landets skoleelever, der svarer bekymrende i undersøgelser om forskellige aspekter af skoletrivsel, og hver femte folkeskoleelev har tre eller flere symptomer på mistrivsel.
Børn er blevet mere selvstændige
Skoleparathed fylder mere og mere både for forældrene og i den pædagogiske hverdag. Og det er også nødvendigt, mener Jette Juul, pædagog, der arbejder med overgangen fra børnehave til skole i institutionen Uglebo i Glamsbjerg.
At flere børn starter i skole som 5-årige, og at færre udskyder skolestart er en stor del af forklaringen på, at arbejdet med skoleparathed fylder mere i daginstitutionerne, mener hun.
På trods af de mange intentioner og bestræbelser, er det ikke alle børn, der er parate til at starte i skole. Det får uheldige konsekvenser for børnene.
Hele den der forcerethed må betyde, at der er nogle børn, som det simpelthen er ekstremt vanskeligt for at starte i skolen. Det er problematisk for alle parter, men først og fremmest for de børn, det drejer sig om
Stig Brostrøm
Det er godt at skolerne og pædagogerne gør deres, men hvad kan du som forælder gøre selv?
Hvad kan du som forælder gøre for at dit barn kommer til at trives i skolen?
Jeg er sikker på at du ønsker dit barn skal trives i skolen, det har jeg tidigere skrevet om blogindlægget:
Men lad mig begynde et andet sted end med trivsel i skolen.
Ja, i virkeligheden begynder det med trivsel allerede, når dit barn bliver født. Og dit barns trivsel handler meget om din måde at være forældre på.
Der er ingenting, der kommer af sig selv – udover mælketænderne!
Skal vi så begynde at lære vores børn at læse og regne allerede når de bliver født?
Svaret er, at det skal vi faktisk !
Ikke ved at fare ud og købe lommeregner og læsebriller til dem i barselsgave, men ved at understøtte deres udvikling, og at lære dem at tænke før de tæller og strukturere før de læser!
Hvordan vi omgås vores børn de første par år af deres liv, bestemmer hvordan de klarer sig senere hen i livet. Ved at være opmærksom på, hvordan de forskellige dele af barnets udvikling hænger sammen, hvilken rækkefølge de kommer i og hvad vi kan gøre for at understøtte deres udvikling, kan vi hjælpe udviklingen på vej med medieret læringserfaring.
Hvordan er din forældreledelse?
Kører du på autopilot eller sætter dig ind i hvad der er godt for børn.
Det er ikke raketvidenskab – men det er godt at have en vis viden om børns udvikling, vide hvad der er godt for børn og havde en vis portion selvindsigt .
Kærlighed giver du formentlig nok af i store doser, men kærlighed er desværre ikke nok alene.
Bliver dit barn set – får den rigtige opmærksomhed, bliver det lyttet til og føler det sig forstået og bliver det guidet?
Din forældreledelse har betydning for hvordan dit barn har det og klarer sig, indtil det når en vis alder.
Herefter er det op til dem selv ;-)
SÅ Er du den fører hund dit barn har brug for – stop lige op og tænk over det
Skolestart, trivsel og færdigheder
Nå tilbage til skolestart. Det er nemlig super vigtigt at dit barn får en god skolestart, for at trives senere i skolen.
For at få en god skolestart, er det vigtigt at være skoleparat, d.v.s. at dit barn er i besiddelse af visse færdigheder, når de træder ind i lege- og læringsrummet den første dag,
Når de har de færdigheder, som forventes i dette rum, vil de have det godt, og klare sig godt.
At børn mestrer det sociale er langt vigtigere for en god skolestart end at de kan tal og bogstaver på forhånd.
En gruppe forskere har undersøgt, hvordan pædagoger og forældre forstår skoleparathed, og hvordan de samarbejder om at gøre børnene parate.
Det sociale er hovedprioriteten på alle planer. Både i forhold til, hvad pædagoger og medhjælpere gør, og hvad der bliver fremhævet som det vigtige af både pædagoger og forældre,«
Tomas Ellegaard, lektor på Roskilde Universitet
Men hvilke færdigheder er det så hensigtsmæssigt dit barn kan for at trives ved skolestart
Ved du
- hvad dit barn skal kunne selv, for at være skoleparat?
- hvad dit barn kan og ikke kan af færdigheder?
- hvad du kan gøre for at det får en god skolestart og klarer sig godt i skolen?
Med færdigheder tænker jeg bredt inden for det sociale, motoriske og psykologiske område.
Lad mig uddybe lidt nærmere hvad det er godt at kunne når man begynder skole
Det handler om dit barns f.eks
- er god til at være sammen med andre
- kan sidde stille i mere end et sekund
- kan udsætte sit behov
- kan modtage en kollektiv besked
- kan gå på toilettet selv
- kan tage sin sko og overtræksbukser af og på,
- kender farver og til størrelsesforhold
- kan tegne inden for et bestemt område
Og en her del andre færdigheder, som du kan læse mere om i min forældre guide: Sådan hjælper du dit barn til en god skolestart
Som forældre har du, som jeg ser det, et stor ansvar for at guide dit barn til en god skolestart, altså guide det i de færdigheder, som er godt et barn kan, når det begynder i skole.
Men hvor skal du begynde … det kan være svært at få hoved og hale på.
På Online Kurset :
- får du generel vejledning i, hvordan du bedst og nemt støtter dit barn i gode samtaler, om de færdigheder, som er godt at kunne når det begynder i skole dit
- får du svar på, hvad det er godt børn kan af færdigheder, når de begynder i skolen
- får du mulighed for, med et anonymt spørgeskema, at teste om dit barn er skoleparat
- bliver du guidet i hvordan du, på baggrund af testen, konkret øver de færdigheder, det måtte knibe lidt med for dit barn lige i øjeblikket
- får du illustrationer du kan bruge når du snakker om færdighederhederTo eksempler på illustrationer
Du kan downloade eller vise dit barn illustrationerne på en ipad/ mobil, når I samtaler om de færdigheder, det pt kniber med for dit barn
Min Online Kursus er udarbejdet på baggrund af samtaler med børnehaveklasseledere, lærere, skole- sundhedsplejersker, min viden om børns udvikling og mange års erfaring som forældre- og konfliktvejleder, sundhedsplejerske og børnegruppeleder
Online kurset Skoleparat består af
- Link til et spørgeskema – som afklarer hvilke færdigheder dit barn allerede har, og hvilke det har brug for hjælp til at træne
- Viden om hvilke 10 færdigheder, der er er vigtige, at have/kunne, når dit barn begynder skole
- Vejledning i hvordan du systematisk hjælper dit barn, med at øver de færdigheder, det mangler i øjeblikket
- illustrationer (dialogkort) du kan downloade eller bruge på ipad/mobil, når I sammen snakker om færdighederne
- 30 min individuel sparrings samtale med mig
De 12 færdighedsområder er:
- Rammer og regler
- Opgaver og ansvar
- Vedholdenhed – god til at øve sig
- Beskeder
- Selvhjulpen -tager eks. selv tøj på
- Intellektuelle faglige færdigheder
- Behovsudsættelse
- Selvregulering og følelser- robusthed og sårbarhed
- Venskab, venlighed, empati
- kan koncentrere sig
- søvn og sengevaner
- Sociale færdigheder
Du har adgang til alt matrialet fra købsdatoen og i 6 måneder
Du har mulighed for at book en 30 min samtale med mig i perioden på 6 måneder
Online Kurset er klar 15 februar 2019
Online kurset kan bestilles NU
Prisen er til 15 marts KUN kr. 397, –
Betal 100 kr nu og 99 kr derefter i 3 måneder
Normal pris kr. 997, –
Relaterede indlæg
« Hør hvorfor du skal kende Sansehuset Markus blev født for tidligt »