Indskoling er vigtigt for alle børn , men også for forældre og skole
De 14 kort kan
- skabe ny viden for klassens forældre om børns udvikling, trivsel og læring
- vise hvorfor dialog og samarbejde er vigtigt for børnenes trivsel og læring
- give børnehaveklasseledere/lærere ny viden om forældrenes synspunkter og ressourcer
- skabe forståelse for indskolingens udfordringer
- skabe forståelse for børnehaveklasselederens handlemuligheder og begrænsninger
Dialog og samtaler lukker op, flytter, forbinder og sår frø. Frø vokser sig store, når du vander nænsomt med den rigtige næring
Du kan som børnehaveklasseleder/lærer være med til på det første forældremøde at lukke op for gode samtaler og stærkt samarbejde med klassens forældre. Når du gør det, så hjælper du indirekte klassens børn med at have det godt og klare sig godt.
Temaerne på de 14 indskolings kort
Temaerne er udvalgt efter inspiration af Børnehaveklasseleder Hanne Evald Jensen’s anbefaling. Temaerne er relevante og vigtige i relation til trivsel og læring
- Regler og rammer
- Ansvar for opgaver – selvhjulpen – pligter – robusthed
- Behov og behovsudsættelse
- Beskeder – kunne modtage beskeder
- Madvaner og kost
- Værdier – trivsel – holdninger til fødselsdage, mm
- Søvn og træthed
- Sociale medier
- Samarbejde
- Tid og ro
- Lektielæsning
- Kommunikation og samarbejde mellem skole og hjem – intranet
- God opførsel – høflighed og venlighed
- Personlig hygiejne, gymnastik & bad
Hvordan ser kortene ud?
På bagsiden af kortene, er der spørgsmål, der kan drøftes mellem forældrene. Spørgsmålene kan være med til at skabe fokus på:
- betydningen af forældrenes opdragelse og konsekvenser af den overfor deres børns trivsel og læring.
- forståelse hos forældrene for børnehaveklasselederens handlemuligheder og hendes handlinger i en klasse med mange børn.
- være med til vise hvorfor dialog og samarbejde er vigtigt, og hvordan forældre og børnehaveklasseleder skaber et godt samarbejde.
Eksempler på forside og bagside tekst på 2 af de 14 dialogkort
Regler og rammer
– Hvilke regler synes du, der skal være i klassen?
– Hvad er forskellen på rammer og regler i klassen og i hjemmet?
– Hvordan støtter du dit barn i at overholde jeres regler derhjemme?
– Hvad synes du, børnehaveklasselederen skal gøre, hvis dit barn ikke overholder reglerne i børnehaveklassen?
Behov & behovsudsættelse
– Hvorfor er det en god ide at kende sine behov og ønsker?
– Hvad er forskellen på børns ønsker og behov?
– Hvordan guider du dit barn derhjemme, så det lærer at udsætte
sine behov?
– Hvad er forskellen behovs tilfredstillelse i klassen og i hjemmet?
– Hvad synes du, børnehaveklasseleder/lærer skal gøre, hvis dit
barn ikke er god til at udsætte sine behov i klassen
Eksempler på illustrationer på 2 af de 14 kort
Tid og ro Værdier, trivsel i klassen
God fornøjelse med brug af dialogkort i indskolingen. Jeg ønsker dig og forældrene et stærkt samarbejde
Kortene kan som Magiske Søndagskort skabe gode vaner for børne og støtte deres trivsel