Farverige farmors blik for lille K
Lille K på 1 år sidder i min stue og leger ved siden af skuffen med legetøj.
Der er mange spændende ting i skuffen, som bliver taget op, puttet i munden og undersøgt. Jeg passer lille K, sidder i sofaen og kigger på hvad lille K foretager sig.
I løbet af de 5 min han sidder og leger, leder han efter mine øjne mindst 10 gange, det vil sige kigger over på farmor for at fange hendes blik, mens han undersøger det forskellige legetøj.
Farmor følger med og nyder at følge hans leg og læring, nikker, smiler og har øjenkontakt med ham.
Konrad leder ikke efter farmors øjne, for at få tilladelse til at gøre det han gør, eller for at jeg skal synes, det han gør er flot.
Han søger hendes blik, for at finde genklang og accept i forhold til kærlig selvforståelse og for at mærke sig selv, når han bliver mødt i mit nærværende blik og kontakt i det der kaldes væren
Væren og gøren
Væren er vigtigere end gøren særligt for små børn.
Børns menneskelighed er medfødt. De er født med et fundament af sensibilitet for nærhed med andre mennesker. Hvis børn oplever sig forkerte, ikke får omsorg og medfølelse, kan børn opleve sig skamfulde. Skamfølelse kommer derfor ikke ud af den blå luft, men vokser frem, når man føler sig forkert, forkert mødt eller slet ikke mødt.
Det er derfor betydningsfuldt for børn, at de føler sig set og mødt med kærlighed, da kærlighed, taknemmelighed og blufærdighed er sjælens følelser.
Møder nærheden og blikket, med de vigtige tillidsfulde omsorgspersoner, drevet frem af børnenes behov for tilknytning.
Det lille barns er totalt afhængig af den nære omsorgsgivers evne til at være med i barnets stemninger.
Når det spæde barn oplever og efterhånden opdager verden er der to nervesystemer involveret – barnets og moderens(omsorgsgiveren) Barnets nervesystem vil først være i stand til at fortælle barnet, hvordan noget opleves og hermed føleles, når det er blevet formidlet i kraft af en kærlig omsorg fra en anden person. Oplevelsens karakter, mening, stemning, følelsesindhold- ja, helt konkret hvordan oplevelsen mærkes i kroppen – formidles via den måde forældrenes nervesystem er i stand til at rumme og nuancere barnets reaktioner
Lars J. Sørensen Skam – medfødt og tillært
Den måde de voksne reager på i væren får betydning for børns selvforståelse og selvværd. Små børns nervesystem reager på harmonier og disharmonier og de nære omsorgsgiveres indlevelse i barnet
Du har som voksen i samvær med børn mulighed for at møde et barns blik, i stedet for at overse det.
Når du ved at det er sådan – kan du så forestille dig, hvad der kan ske i barnet, hvis du hver gang dit barn leder efter dine øjne, ikke får den kontakt h*n søger, fordi du er på mobilen.
Jeps – h*n vil opleve sig overset, føle sig forkert, mærke mistillid og manglende tilknytning.
Forældres manglende blik og anerkendelse bliver til svigtende selvforståelse. Det er smertefuldt at blive overset.
Forkerthedsfølelse opstår ved at få sig selv spejlet forkert tilbage.
Bliver barnet ikke mødt og gentagne gange oplever sig forkert, føler det skam
Nærværs SkriveWebinar primært for forældre
Mange forældre har travlt og glemmer at være nærværende til stede, der hvor de er
På mit Skrivewebinar skriver vi på baggrund af små lette skriveøvelser, så du opdager, hvor du kan blive bedre til at være nærværende sammen med dine børn
Sammen skriver vi os sammen frem til hvordan vi skaber mere nærvær i dagligdagen – alle kan være med
Sabrina skriver
Så kom jeg endelig ind i gruppen jeg meldte mig på skrivechallenges, fordi jeg er et sted i mit liv, hvor det kunne være interessant at se, hvad guidet skrivning kan give mig.
Jeg kunne desværre ikke deltage den første gang på Zoom, men jeg har lavet alle øvelser efter –
og hold da op, hvor var det interessant
glæder mig allerede til næste gang
Læs om mine SkriveWebinarer – Klik på billedet
Øjnene er sjælens spejl
Det er synssansen der mest markant påvirker samspillet med omverdenen.
Spædbarnsforskning viser at det nyfødte barn de første 24 til 48 timer efter fødslen ikke alene tager i mod forældrene blik, men også selv rækker ud med øjnene for at skabe kontakt.
Er sikker på at nedenstående sproglige vendinger giver dig en forståelse af synssansen vigtighed
Hvis blikke kunne dræbe
De elskendes blikke mødtes
Jeg vil aldrig se dig for mine øjne
Samtidig med at barnets selvforståelse fastlægges, får vigtige menneskelige egenskaber som tillid, empati og tilknytning deres specielle præg og retning.
Som omsorgsperson har du i samvær med barnet mulighed for at møde barnets unikke oplevelser med omsorg og taktfølelse i stedet for at tage afstand og se barnet som mærkværdigt, sætte etiketter på det eller hænge det ud.
Læs også Fyeee skam dig
Foregår det sådan her hjemme hos Jer – så er der brug for ændringer
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
Gem
3 reaktioner