Forældre blander nogen gange håndgribelige belønninger sammen med disciplin og straf og så bliver børnene forvirret og mister modet.
Håndgribelige belønninger kan stimulere barnet til at nå et bestemt mål, modsat de sociale som stimulere barnet til ny adfærd.
Håndgribelige belønninger giver større effekt, når du kombinere dem med sociale belønninger.
Du skal kommunikere klart, så at du ikke kun anerkender det gode resultat, men også indsatsen.
Process og resultatet må gå hånd i hånd
Mange forældres håndgribelige belønninger er for upræcise formuleret fx:
når du gør som jeg siger får du lov til at købe en is
Det skal være konkret og klart:
Fx.
når du har skrevet din stil færdig – ser vi den James bond film sammen og spiser popcorn
Her er nogle af de svar jeg fik fra læsere på facebooksiden Tal med dit barn på den fede måde, da jeg spurgte dem om hvad de synes om håndgribelige belønning og om de brugte det
Ja, men ikke som fast kutyme.Nogle gange syntes jeg det er ok at give en belønning, men jeg foretrækker at de ved at man ikke får belønninger pr. automatik, fordi man f. eks. rydder op på sit værelse. På den måde lærer de at nogle ting bare skal gøres.Børn skal have lov til at være børn, men samtidig handler det om at “forme” fra de er helt små.Jeg er mere tilhænger af at fjerne privilegier, hvis de ikke gør noget end at give privilegier, hvis de gør noget. Jeg tror faktisk de i bund og grund bliver mere glade for en kommentar som “tak fordi du gjorde det, far er virkelig glad for at du hjælper til” end en dukke.
Gorm Pedersen
Nej. Det er princip der bider sig selv i halen. Den eneste belønning der reelt bør betyde noget, er kærlighed, opmuntring, forståelse og ros. Belønner du med ting, vænner du dit barn til at det at gøre noget (godt) er lig med at få noget. Kapitalisme-o…Se mere
Mikkel Landsdorf
Hos os har vi faste ansvarsområder. Så alle har et ansvar for at få familien til at fungere i det daglige. Skal der gøres noget ud over det sædvanlige belønner vi gerne – fx 20 øre pr plukket og sorteret æble til vores datter Lærke på 11 år. Det fungerer for os
Lars Jensen
Hvad siger Videnskaben
Hvis du bliver belønnet for at deltage i en interessant opgave, kan du få mindre lyst til at deltage frivilligt bagefter. Japanske hjerneforskere har udforsket den ulogiske underminerings-effekt.
Selvom det virker pædagogisk korrekt at belønne børn for deres præstationer med skolearbejdet, så skal man passe på, fordi belønningerne kan fratage børnene deres motivation, så snart der ikke er belønninger i vente.
Og når det gælder arbejdsmarkedet, så kan det også tyde på, at belønninger er et problematisk middel, når det gælder om at få folk til at arbejde mere eller bedre.
Læs resten af artiklen på Videnskab krop og sundhed
Og Psykologi Nyt mener noget andet
Vil du gerne have hjælp til gode samtaler med dine børn i December
Og hvad med samtalerne resten af året
Brug Magiske Søndagskort
På listen hører du mere om Mettes Magiske søndagskort