Er dit barn et af de 3 børn, der sidder i hver klasse, som ikke er klar til at lege med andre børn og lære?
I hver 0. klasse, sidder der i følge indskolingsledere 3 elever i hver børnehaveklasse, som ikke er skoleparate
De 3 børn mestrer ikke fællesskabet i klassen, og de har endnu ikke udviklet lysten og evnen til at tage de udfordringer op, som skolen tilbyder – hverken når det gælder leg eller læring.
De børn får det svært i skolen
Leg og læring ved indskoling
Børnehavebarnet leger for at lege – fordi det er sjovt. Men på et tidspunkt begynder barnet at kunne overskue sin virksomhed og begynder at forstå, at når jeg gør det her, så har jeg mulighed for at opnå det her. Barnet bliver altså motiveret til at arbejde for at lære og for at kunne noget nyt.
Er barnet ikke nået til det punkt i sin udvikling, når det begynder i skolen, vil selv den mest pædagogiske undervisning foregå hen over hovedet på barnet, som vil føle sig underlegent og kede sig – hvis det ikke reagerer ved at blive uroligt og udad reagerende
Stig Broström – professor ved Institut for uddannelse og Pædagogik (DPU),
Hvordan med dit barn?
Er dit barn klar til at lære og lege med andre?
Ved du om dit barn er skoleparat? altså klar til modtage beskeder, indgå i fællesskaber og i nye relationer ?
Er dit barn nået til det punkt i sin udvikling, at det – sagt i udviklingspsykologisk sprog – har udviklet sit læremotiv?
Er det motiveret for at lære og være vedholdende?
Det er vigtigt, for at får en glad skoledag, en god skolelstart og et godt skoleliv
Hvordan kan du hjælpe dit barn?
Find ud af om dit barn er klar til at møde skoleverden?
Klik på billedet
God fornøjelse
Mette Weber
Inspirationskilde: Landsforeningen for Socialpædagoger